English

Cultural competence is a complex and contested notion. Yet it remains integral to working with difference in the context of evaluation practice. Given its status in evaluation practice, the field’s commitment to cultural competence prompts the need for further interrogation and reconsideration. Accordingly, this article explores the establishment and conceptualization of cultural competence. Potential challenges to cultural competence are also examined. In consideration of these challenges, an alternative framework is offered based on the philosophy of Emanuel Levinas. This work aims to support the evaluation community’s ability to work with cultural diversity, a vital aspect of evaluation practice.

La compétence culturelle est une notion complexe et contestée. Pourtant, elle reste un élément incontournable de la pratique de l’évaluation. Compte tenu de ce contexte, l’engagement du domaine envers la compétence culturelle entraîne la nécessité de s’interroger davantage sur le sujet et de le considérer à partir de nouveaux points de vue. Le présent article explore l’établissement et la conceptualisation de la compétence culturelle. Des défis potentiels liés à la compétence culturelle sont aussi examinés. Compte tenu de ces défis, un nouveau cadre est offert, qui s’appuie sur la philosophie d’Emanuel Levinas. Ce travail vise à appuyer la capacité qu’a la communauté de l’évaluation de travailler dans un contexte de diversité culturelle, ce qui constitue un aspect vital de la pratique de l’évaluation.

0
File